Hoe maak je een flyer? Met deze 8 onmisbare ingrediënten!

Geplaatst in Grafisch design door op 6 juli 2017 0 Reacties

Een flyer maken doe je niet voor je plezier: je doet het omdat je een doel voor ogen hebt. Meer appels verkopen, klanten naar je winkel lokken, bezoekers naar je festival krijgen, verzin het maar. Het doel van de flyer is uiteindelijk jouw doel als ondernemer. Maar hoe maak je een flyer die gelezen wordt en niet bij het oud papier belandt? Simpel: met deze 8 ingrediënten maak je de beste flyer voor jouw business.

Voor het gemak gaan we ervan uit dat je een aantal zaken al duidelijk hebt: je weet wat je aan de man wil brengen, wie die man (of vrouw) is, en wanneer je dat wil bereiken. Toch? Super, dan kunnen we verder.

1. Pakkende kop

‘Maak goud van je hobby’. Ja, dat wil ik wel, denk je dan. Hobby = leuk, goud = leuk, dus kom maar op! Kopieer dit niet letterlijk, pas het toe op jouw product of dienst. En daarin mag je best de werkelijkheid wat verbloemen. Zolang je maar niet liegt, want dat dat heeft je doelgroep direct door. Beloof alleen dat wat je waar kunt maken. Wel ok: ‘Haal meer omzet uit je flyer!’. Niet ok: ‘Verdien direct € 5.000,- per maand meer met je flyer!’.

2. Prikkelend beeld

Is het een vogel? Is het een vliegtuig? Nee…het is een zak. Maar wat voor zak, vraag jij je af. Precies dat effect wil je bereiken bij je lezer. In dit voorbeeld is het de zak die pakt. Bij jou kan dat prachtig beeld van een tuinrenovatie, muffinverpakking of topoccassion met weinig kilometers op de teller zijn. Zolang het beeld maar pakt. Dan heb jij je lezer te pakken.

3. Een extra eyecatcher

Wij brengen niet zomaar een zak aan de man. Nee, zeker niet. Dit is een gratis zak. Iedereen mag dat weten. Dus plakken we dat luid en duidelijk op de flyer. Met een grote sticker die je niet kunt missen. Werkt gegarandeerd als een magneet op de ogen van je lezers.

4. Call to action

Sla een marketingboek open en wedden dat je in hoofdstuk 1 leest over de call to action. Die is simpel: vertel je doelgroep wat ze moeten doen. Kopen, bellen, komen, downloaden? Prima, zeg het ze maar. Zo’n call to action werkt het best in de gebiedende wijs en met een indicatie van tijd. Je doelgroep mag best een beetje opschieten. Denk aan ‘Bestel nu’, ‘Maak meteen een afspraak’ of ‘Kom dit weekend langs!’. Het is de kortste én belangrijkste tekst: als je doelgroep deze actie onderneemt, bereik jij je doel.

5. ‘Maar wat heb ik er dan aan?’

Ok, je kan dan wel een waanzinnige gratis zak aanbieden. Als je lezers daar niks aan hebben, gaan ze toch niet aanschaf over. Hoe aantrekkelijk het aanbod ook is. Je moet een behoefte van je doelgroep bevredigen. Ga in hun schoenen staan en beantwoord de vraag: ‘what’s in it for me?’. Dat antwoord verwerk je in deze tekst op je flyer.

6. Introduceer een actiemechanisme

Cool: je hebt net 100.000 flyers verspreid! En nu? Tja… Tenzij je een heel duidelijke call to action hebt waar lezers duidelijk op kunnen reageren (zoals: meer verpakkingen van product X kopen), is het effect van je flyer moeilijk te meten. Dat maak je makkelijker met een actie: verleid je lezers ergens aan deel te nemen (liefst online) en je krijgt een goed beeld van de respons op je flyer.

7. Betrek je lezers in je online conversatie

Je flyer wordt ontvangen in de fysieke wereld. En wat daar gebeurt, merk je meestal niet. Je kunt immers niet overal zijn. Datzelfde geldt voor je doelgroep: zij ontvangen je boodschap los van elkaar. Dan valt het dood. Wat je eigenlijk wil is dat er een gesprek ontstaat rond jouw merk: rumour around the brand . Marketingstrateeg Peter Decuypere noemt de online conversatie onmisbaar voor je merk, vooral als je met offlinemiddelen te werk gaat. Een simpele manier om dat te doen? Geef je boodschap een hashtag mee die lezers in hun online interacties kunnen gebruiken.

8. De afzender

Net als een mooie brief aan je geliefde of een overtuigende motivatie aan je beoogde werkgever, sluit je jouw boodschap af met je handtekening rechtsonder: jouw logo. Maar waarom zou je je flyer niet beginnen met jouw merk, groot in beeld op de voorkant? Ga eens in de schoenen van je doelgroep staan. Wat is voor hem belangrijker: dat hij weet van wie deze flyer komt, of dat hij zin krijgt om iets te doen met deze flyer?

Hoe maak je een flyer? Zo!

Volg deze stappen om de beste flyer te maken waar jij jouw doelen mee bereikt. We zijn benieuwd naar wat het je oplevert!

Goed leesvoer?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Comments

comments

Over de auteur ()

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *